Már megint egy olyan cikk, amit eddig egy 40 ezres tanfolyamon tudhattál meg. Ha ingyen kapod, akkor is értékes lesz? Majd a kommentekből kiderül :)
Addig is nyisd meg az Analytics felületét és csináld velem a beállításokat. Egyszer kell csak megtenned, miért ne most?
A Google Analytics egy zseniális eszköz, ami lehetővé teszi számodra, hogy pontos adatok alapján hozzál üzleti döntéseket. Az érzelmeid helyett a valódi piaci adatok alapján fejlesztheted a vállalkozásodat, mert pontosan tudhatod, hogy mit csinálnak az emberek az üzleti blogodon.
A Google Analytics annak a lehetősége, hogy minden vállalkozás egyre nyereségesebb legyen. Csupán csak meg kell értened az adatokat és azok alapján fejlesztened a tartalmaid, a kommunikációd vagy a reklámjaidat. Ha így teszel, semmi nem menthet meg a sikertől.
Valójában, ha kitartóan gyártasz tartalmakat azok alapján, amit a könyvemben leírtam, gyűjtöd a leadeket, gondozod őket és reklámozol (azt teszed, ami a könyvben részletesen benne van), és az így szerzett Analytics adatok alapján fejleszted a folyamatidat, akkor készen is vagy. Tökéletes online marketinged van. A híred terjedni fog, mint a fénysugár, a vevők özönlenek hozzád, mint a neutrínók. (Testünk felületének minden egyes négyzetcentiméterén 60 milliárd neutrínó halad át másodpercenként)
Csak ne lenne annyira érthetetlen számhalmaza és grafikon katyvasz az egész Google Analytics felület. Szerencsére most huszáros rendet vágunk benne és megmutatom, hogy mi az a 12 statisztikai adat, amire figyelned kell
A legjobb, hogy ezeket a statisztikai jelentéseket automatizálhatod is. Mint tudod, az automatizálás híve vagyok. Ha valami tőlem függetlenül is működik, az valóban működik, mert nem felejtem el. Az Analytics felületére elfelejtenék belépni, de automatizálhatom a jelentések küldését, így akár hetente vagy havonta kapok egy e-mailt, amit csak meg kell nyitnom.
Ehhez az épp aktuális beállításnál a fejlécben, a megosztás ikonra kattints, és ott válaszd ki, hogy milyen e-mail címre küldje, milyen formában és milyen gyakorisággal:
Automatizáld a statisztikák küldését, mert amit mérsz az fejlődik!
A mobiltelefon az új pc. Egyre többen neteznek mobilról (ide értjük a tabletet is). Bármennyire is unod a témát, foglalkozni kell vele. Ha a Google és a Facebook is a mobilosokra helyezi a hangsúlyt, akkor talán neked is figyelned kellene erre a területre.
Ebből a statisztikából megtudhatod, az olvasóid milyen eszközöket használnak és tetszik-e nekik a blogod mobil inézete.
Közönség > áttekintés > mobil nézetben találod meg az adatokat vagy erre a linkre kattintva: https://analytics.google.com/analytics/web/?hl=hu&pli=1#report/visitors-mobile-overview
Alapból egy táblázatot kapsz, de a jobb összehasonlíthatóság miatt állítsd át a nézetet. Mutatom, hogyan:
Állítsd át a nézetet, hogy könnyebben tudd értelmezni a kapott adatokat.
Így összehasonlíthatóvá válnak az egyes eszközök. A következőt olvashatjuk ki ezekből az adatokból:
Ilyen eszközökről olvassák az üzleti blogomat
Ebből a statisztikából az látszik, hogy a webhely átlagához képest (2779 fő ), az egyes eszközöket mennyien használják.
Az első oszlopban a felhasználók számát, a másodikban azt, hogy melyik eszköz mennyire gyakori.
A statisztika szerint a legtöbben asztali gépről nézik az üzleti blogunkat, aztán mobilról, végül tabletről a legkevesebben.
Ebből sok minden még nem következik, csak a felhasználók böngészési szokásai. Nálad is kb ugyanezt fogja mutatni.
Ha jobboldali legördülő menüben változtatod az adatokat, akkor sokkal érdekesebb statisztikákat kapsz
Megmutatja mennyi időt töltenek az üzleti blogodon a különböző eszközökkel:
Minél több időt tölt, annál jobban szeretik olvasni a blogod az adott eszközről
Itt azt látod, hogy mennyi időt töltenek a különböző eszközökkel az oldaladon. Itt már az látszik, hogy a tablet az kiugróan magas. Vagyis jól jelenik meg tableten az oldal, ráadásul így szeretnek az emberek hosszabb cikkeket olvasni. Mobilról nem szeretnek.
Ebből az is következik, hogy aki mobilról találja meg az oldalad, annak érdemes újra hirdetned az adott cikkedet, amikor már asztali géphez vagy tablethez ült, mert ott fogja végigolvasni. Ennek a lépéseiről bővebben írtam a könyvem 273. oldalán.
Az is következik belőle, hogy érdemes lenne chatbotokat használni a mobilos felhasználók miatt. Ha nem is olvassák el a cikket, de a chatbottal beszélgetve kapcsolatot tudsz tartani velük.
A statisztikából az is kiolvasható, hogy érdemes lenne a cikkeket csak a tablet olvasóknak meghirdetni. Sajnos erre nincs lehetőség. A Facebookon mobilnak jelöli a tableteket is, de van egy kiskapu.
Beállíthatod, hogy akkor jelenjen meg a cikked hirdetése, ha wifiről használják a mobil eszközt. Így zömmel azok fogják látni, akik otthon tableteznek vagy mobiloznak, és van idejük olvasni.
Utazás közben nem olvasnak hosszabb cikkeket az emberek.
Az elhelyezés módosításánál kiválasztod, hogy csak mobilra hirdetsz, és bepipálod, hogy csak wifi kapcsolat esetén.
Platformoknál javasolt csak a Facebook hírfolyamot bepipálnod.
Így állítsd be a hirdetésed, hogy többen olvassák a cikkeidet tabletről
Ez a statisztika azt mutatja meg, hogy a különböző eszközökről mennyi cikkedet olvassák el. Ehhez csak a jobb oldali legördülő menüből válaszd ki az Oldal/munkamenet részt. Nálam ez így néz ki:
Láthatod, hogy mennyire tetszik az embereknek a blogod tartalma.
Nálam átlagban 2,5 cikket olvasnak el, de a legjellemzőbb az, hogy csak azt a tartalmat, amire érkezik a látogató valamilyen forrásból. A 2,5 magas számnak számít egy üzleti blog esetén.
Mobil eszközökön továbbra sem olvasnak szívesen, így ott 10% kevesebb cikkre jut el egy átlagos látogató.
Azt már tudjuk, hogy melyik eszközről hogyan viselkednek az üzleti blogodon. Azonban azt is jó lenne látni, hogy milyen forrásokból jönnek a látogatók.
Jó lenne tudni, hogy a mobilosok főleg Facebookról jönnek, rákeresnek a keresőben vagy direkt beírják az oldal címét.
Erre való a forrás/médium dimenzió.
Megtudjuk honnan is jönnek az olvasók.
Ha a másodlagos dimenziónak beállítod a forrás/médium -ot, majd a munkamenet átlagos hosszát, akkor látni fogod, hogy melyik forrásokból jövők, milyen eszközzel olvasnak a legtöbbet az üzleti blogodon.
Nálam ez így néz ki:
Most már tudod milyen eszközzel, honnan jönnek az olvasóid és mennyi időt töltenek el az üzleti blogodon
A Facebookról érkező mobilosok 42,77%-al kevesebb időt töltenek az oldalon (1. sor). Mivel a webhely átlag 1:43 perc, így ők 44 percet . Ami azt jelenti, hogy átnézik a cikket, átpörgetik, talán mentik és feliratkoznak a hírlevél listára is, hogy amikor több idejük lesz, el tudják olvasni.
Ezért használunk a cikkeknél Facebook mentési lehetőséget, hogy a cikket el tudja menteni magának későbbi olvasásra:
Használd a Facebook mentés a cikkeknél. Így maximalizálod, hogy valóban el is olvassák a cikked.
És ezért fogjuk hamarosan az üzleti blog szoftverbe belefejleszteni, hogy el tud küldeni a cikket e-mailben is magadnak. Hiszen e-mailből bármikor visszakereshető, kategóriákba rendezhető és szükség esetén elolvasható a cikk. Én pl. így gyűjtöm magamnak az érdekes cikkeket.
A Google Analyticsnek van egy jópofa eszköze, ez pedig az összehasonlítás.
Így névtelenül össze tudod hasonlítani az üzleti blogod teljesítményét, az iparágadban lévő más oldalak teljesítményével.
Közönség > összehasonlítás > csatornák alatt találod vagy erre a linkre kattintva: https://analytics.google.com/analytics/web/?hl=hu&pli=1#report/visitors-benchmarking-channels
Itt állítsd be az iparágad és a régiót:
Állítsd be milyen iparágban tevékenykedsz. Én a marketinget lőttem be, mert nem volt más.
Nálam ez jön ki:
Ez a táblázat árulja el, hogy miben vagyok jobb, vagy rosszabb a konkurenseknél.
A táblázat azt mutatja meg, hogy honnan jönnek az olvasóim és hogyan viselkednek az üzleti blogomon. A zöld jelöli azt ahol jobb vagyok az átlagnál, és a piros azt, ahol gyengébb.
Én a marketinges oldalakkal hasonlítottam össze magammal.
Látszik, hogy kevesebb az új olvasóim száma 27,23%-al (3. oszlop), vagyis keveset hirdetek, azonban az összes munkamenet száma 353,86% -al nagyobb (2. oszlop), ami csak úgy lehet, hogy ennyivel több visszatérő olvasóm van.
Ez pedig a lead gyűjtésnek és a lead gondozásnak köszönhető. Erről sokat írtam https://tartalommarketingagyakorlatban.hu/ című könyvemben. Ez egy roppant fontos dolog, hiszen a növekedésed alapja a visszatérő olvasó,akiből vásárló, majd törzsvásárló és végül elkötelezett rajongó válik a cikkeid hatására.
Az is látszik a statisztikából, hogy a hivatkozó linkekre nagyobb hangsúlyt kellene fektetnem. Ugyanis nem történt linképítés az oldalamra, mégis 21,62%-al több olvasóm jön a Google keresőből (3. sor, 2. oszlop)pusztán azért, mert az üzleti blog szoftvere (https://uzletiblog.hu/) úgy lett kialakítva, hogy minden szempontból megfeleljen a Google elvárásainak.
A paid search itt az adwords reklámokat jelenti, amik jelenleg nem futnak az oldalamra. Viszont látszik, hogy a konkurencia 518 látogatót vesz átlagosan a Googletől. Ez nekik minimum 10.000 Ft-ba kerül, mégis kevesebb látogatójuk van. Ekkora ereje van az üzleti blogolásnak. Nem csak akkor olvasnak, ha megveszed a figyelmüket.
Ha eszközök alapján készítem el az összehasonlítást: https://analytics.google.com/analytics/web/?hl=hu&pli=1#report/visitors-benchmarking-devices, akkor megtudom, hogy az én oldalam mennyire felel meg a mobilbarát elveknek, és mennyire szeretik használni az emberek tablettel és mobillal.
Nálam ez jött ki:
A piaci többi szereplőjéhez képest mennyire mobil és felhasználóbarát az üzleti blogom.
Ebből látszik, hogy 23,26%-al több oldalt néznek meg nálam (5. oszlop) minden eszközzel, sőt mobilról és tabletről is több időt töltenek az oldalamon, mint a konkurenciáén.
Ez azért van így, mert az üzleti blog szoftvere teljesen mobilbarát és kényelmesen olvasható szinte mindennel.
Ha nálad sok a piros, akkor az azt jelenti, hogy foglalkoznod kell az üzleti blogod mobilra optimalizálásán, vagy vásárolnod kell egy üzleti blog szoftvert J
A tartalmakat azért gyártjuk, mert szeretjük edukálni a piacot. Élvezzük, hogy a tudásunkat megoszthatjuk másokkal is. Vagy azért is, mert a cikk olvasókból akár azonnali vásárlók lesznek.
Ehhez viszont tudnod kell, hogy milyen cikkeket érdemes írnod, miket szeretnek leginkább az emberek.
A viselkedés > webhelytartalom > minden oldal menüpontban találod meg azt, hogy melyik cikkeid tetszenek a legjobban az olvasóidnak.
https://analytics.google.com/analytics/web/?hl=hu&pli=1#report/content-pages/
Nálam ezt mutatja meg:
Nálam ezeket a cikkeket imádják az olvasók az adott hónapban
Másodlagos dimenziónak kiválasztottam a forrás/médiumot, hogy lássam melyik csatornámból jöttek az olvasók.
Az m.facbeook.com a Facebook mobil verziója, így azt is tudom, hogy ők voltak a mobil és tabletes felhasználók.
Látszik, hogy a hogyan válassz marketingest cikk most a legnépszerűbb. A 4. sorban az látszik, hogy direktben, 402 ember írta be a cikket a böngészőbe, ami valószínűtlen. Így csakis az lehetséges, hogy mentették a cikket és később visszatértek elolvasni.
Kábé, a mobil felhasználók 40%-a menti a cikket, és később tér vissza olvasni. Így ha wordpress oldalt használsz, add meg nekik a lehetőséget a cikkeid mentésére és telepíts hozzá plugginokat.
Csalit vagy lead mágnest készíteni időigényes, fárasztó, frusztráló elfoglaltság. Van, aki fel is adja. Nekik hoztam egy roppant hasznos segítséget.
Az a cikk, amit a leginkább szeretnek az olvasóid, tökéletes csali. Készíthetsz belőle kivonatot, felturbózhatod vagy csak simán mentheted egy pdf fájlba. Készen is vagy.
A Google Analytics tévedhetetlenül megmondja, hogy melyek ezek a tartalmaid, csak az előző statisztikához hozzá kell raknod az oldalon töltött átlagos időt. Nálam ez így néz ki:
Ebből tudom melyik cikket mennyi ideig olvasták. Minél hosszabb ideig, annál inkább szerették.
Látszik, hogy a 6. és a 7. sorban lévő tartalom az, amin extra sok időt töltenek el az olvasóim, vagyis ez érdekelte őket a legjobban ebben a hónapban.
Csak írnom kell a cikkből egy összefoglalót ,vagy készíteni belőle egy feltuningolt e-bookot. Én ezt az utat választottam és készült egy 72 oldalas Pinterest összefoglaló
Ha szeretnéd, hogy minden hónapban automatikusa megtudd, hogy mi lehetne tökéletes csalid, akkor csak állítsd be a jelentést és küldesd el magadnak:
Így tudsz automatizált jelentés küldeni magadnak. Állítsd be, mert akkor foglalkozni fogsz az oldalad fejlesztésével
Fontos információ, hogy tudd, melyik tartalmaidat szereti a Google és melyik cikkedre mennyi olvasót szállít.
Ezt az ügyfélszerzés > seacrh console > céloldalak alatt találod meg.
https://analytics.google.com/analytics/web/?hl=hu&pli=1#report/acquisition-sc-landingpages/
Remélem már összekötötted a Google Analytiset a Search Console-al. Ha nem csináltad meg a házid, akkor ne szégyeld magad, inkább pótold be most. Itt van hozzá a leírás: https://support.google.com/webmasters/answer/1120006?hl=hu
Kattintások alapján rendeztem az oszlopot, mert azt szeretném tudni, hogy melyik cikkemre mennyi látogató érkezett a keresőkből.
Nálam ez így néz ki:
Ezekre a cikkeimre érkezik a legtöbb látogató a Google keresőből.
A könyvemben részletesen foglalkozom a tartalom feltuningolásával (170. oldal), így abba most nem mennék bele, de a lényeg, hogy azokat a tartalmaidat, amik sok kattintást hoznak, de az átlagos pozíciójuk rosszabb, mint 7, érdemes feltuningolni. Ezzel az egyszerű módszerrel elképesztő módon megugrik az olvasóid száma.
Erről a statisztikáról érdemes automatikus jelentést is készítened. Beállítod a megosztást és azt, hogy havonta egyszer küldje el neked. Így mindig tudni fogod, hogy melyik tartalmad hogyan teljesít a keresőben és melyik érdemes feltuningolni, hogy még több olvasód legyen. A módszerrel akár 206%-al több olvasód lehet a Google keresőből. Ha azt nézed, hogy minimum 30 Ft egy új olvasó megszerzése, akkor kiszámolhatod, hogy ez a technika milliókat spórol neked.
Az még rendben is van, hogy a Facebookon aktív vagy, és posztolsz, de nem lehetsz jelen minden fontos közösségi oldalon. Hol marad a Pineterst, a LinkedIn, a YouTube? Ezért célszerű időnként ránézned, hogyan teljesít az üzleti blogod ezeken az oldalakon
Ehhez az ügyfélszerzés > közösségi > hálózati hivatkozások menübe menj vagy kattints ide:
https://analytics.google.com/analytics/web/?hl=hu&pli=1#report/social-sources/
Nálam ez így néz ki:
Így teljesít a blogom a közösségi médiában. Hát, elég egyoldalú :)
Annyira nem meglepő, hogy a Facebook magasan több látogatót hoz, hiszen ott hirdetek.
Be kell valljam, a többi csatornán nem vagyok túl aktív, és még az automata posztolásokat sem állítottam be.
Néha teszek ki valamit, ezért így is szép, hogy jönnek a látogatók.
Ami külön érdekes, hogyha kiválasztom a „munkamenet átlagos hossza” értéket, akkor látszik hogy a YouTube-ról érkezők, milyen sok időt töltenek az oldalon, ahogy a Pinterestről érkezők is.
Gyakorlatilag ez azt jelenti, hogy ez a két csatorna extra értékes látogatókat szállít a blogomra. Erősítenem kell a jelenlétemet ezeken az oldalakon.
Te is állítsd be, hogy az új cikkeidet automatikusan kerüljenek ki a Pinterest csatornádra. Ehhez csak használd ezt az automatizmust: https://ifttt.com/applets/k7RgfHBD-uj-hirek-kepeinek-posztolasa-a-pinterestre
Teljesen ingyenes.
Van is egy videóm az automata posztolásokról, amit az Online Katapultereknek készítettem:
Ha az előző jelentésnél másodlagos dimenziónak felviszem a céloldalt, átváltok táblázatos nézetre és a kereső sávba beírom, hogy youtube
Nézzük meg, mit szeretnek a YouTube-ról érkező olvasóim
Akkor máris azt fogom látni, hogy a YouTube mennyi látogatót hozott és melyik tartalmamra. Nálam ezt így néz ki:
A YouTube-ról érkező látogatók ezeket a tartalmakat szeretik a legjobban
A könyvem 186. oldalán írtam bővebben arról, hogyan tudsz a YouTube videóiddal olvasókat szerezni. Tudom, hogy kicsit uncsi, hogy mindig a könyvemet emlegetem, de pont azért írtam meg, hogy ne kelljen újra,mag újra ugyanazt leírnom. Így a kérdés az, hogy te miért nem vetted még meg? Ide kattintva bepótolhatod.
A könyvemben részletesen írtam a buyer personákról, és arról, hogyan segít ezeknek a felderítésében a Google Analytics.
Most csak azt mutatom be, hogyan tudod megnézni mi jellemző azokra, akik téged olvasnak.
A közönség > érdeklődési körök > aktív piaci szegmensek menüben, vagy erre a linkre kattintva:
megtalálod, hogy mi az érdeklődési körük azoknak, akik olvassák a blogodat. Nálam ez így néz ki:
Az olvasóimat legfőképp ezek a dolgok érdeklik. Vagy gazdag yuppik, akik autókat vásárolnak, bankszektorban dolgoznak és mindig újabb hódításokon törik a fejüket, vagy csak viccelek.
Úgy tűnik a legtöbb felhasználóm autó és motor rajongó. Ha rákattintok a Autos&… linkre, akkor megkapom az életkorukat is:
Vagyis ha a 25-44 éves, autó vagy motorok iránt érdekelődőkre célzok egy reklámmal, akkor valószínű nem lövök nagyon mellé. Sőt, talán vendég cikkeket is érdemes lenne írnom ilyen oldalakra.
Ha másodlagos dimenziónak hozzáveszem a forrás/médiumot, akkor azt is megtudom, hogy honnan jönnek az oldalra azok, akik mondjuk a dating service iránt érdeklődnek.
Most már tudom, hogy honnan találnak meg azok, akik imádják az autókat és a randikat.
Úgy látszik, ők a Facebookot mobilról használók népes tábora. Valószínű gyakran tindereznek :). Magadra ismertél? Akkor tudod, milyen hasznos és egyben ijesztő a statisztika.
Ha kiválasztom a földrajzi adatokból a hely részt
közönség > Földrajzi adatok > hely
https://analytics.google.com/analytics/web/?hl=hu&pli=1#report/visitors-geo
és ott a Hungary-t, akkor megkapom, hogy hol laknak az olvasóim:
Az olvasóim lakhely szerinti bontása. A Csongrád megyei olvasóimat mély szeretettel köszöntöm. Ti vagytok a leglelkesebbek.
Végül a legkevésbé fontos rész
Ezt a részt az ügyfélszerzés > Minden forgalom > csatornák alatt találod. Majd itt kattints az Organic Search linkre.
Nekem ez a linkje: https://analytics.google.com/analytics/web/?hl=hu&pli=1#report/acquisition-channels/
Itt fogod látni a kulcsszavakat. Már amit a Google megmutat. Az igazán érdekeseket azonban elrejti előled. Nálam ezt mutatja:
Köszi Google, ezzel aztán sokra megyek.
Valójában semmi érdekeset nem tudsz meg belőle. De legalább már tudod, hogy hol keresd :)
Megragadom az alkalmat, hogy újra elmondjam: Nem az a fontos, hogy milyen kulcsszóra vagy elől a keresőből, hanem az, hogy az onnan érkező látogatók mennyit vásárolnak nálad. Ehhez pedig az kell, hogy az embereknek írj hasznos tartalmat. Ezt díjazza a Google kereső is. A kulcsszavakkal telehányt szövegek ideje lejárt. Szerencsére.
A cikkben talált 12 statisztika alapján saját magad is kísérletezhetsz és kipróbálhatsz új beállításokat. Ha használsz olyat, ami ebben a cikkben nincs benne, de szerinted másoknak is érdekes lenne, akkor írd be ide a kommentbe és kiegészítem vele a cikket és igény esetén linkelem azt is, hogy kitől származik az ötlet.
Ez a 12 beállítás pont elegendő neked arra, hogy elkezd értelmezni és minimálisan automatizáld az online folyamatok optimalizálását.
Remélem sikerült mindent beállítanod a cikk alapján és legalább havonta ránézel, hogyan alakul az üzleti blogolásod. Ne felejtsd el, hogy amit mérsz az elkezd fejlődni!
Ha nem akarsz lemaradni a folytatásról, akkor iratkozz fel a cikkfigyelőre és engedd meg a chatbotunknak, hogy messenger üzenetet küldjön heti egyszer az új cikkekről.
Ha kérdésed van, vagy hasznosnak találtad a cikket, írd meg nekünk vagy oszd meg a barátaiddal.
Címkék : tippek, marketing, keresőoptimalizálás, checklista, analytics
Bártfai Balázs vagyok. 2003 óta valósítom meg a saját és mások ötleteit az Interneten. Több sikeres ötlet és pár kudarc áll a hátam mögött. Az automatizált megoldásokban hiszek. Ezért olyan stratégiákat dolgozok ki, amik folyamatosan szállítják a vevőket. Arról írok, hogyan lehetnek kézzel fogható eredmények az üzleti célú blogolásból.
Adatkezelési szabályzat | ASZF