Ha egy érvet kell hoznom, hogy miért érdemes a webáruházaknak tartalommarketinggel foglalkoznia, akkor a konverziónövekedést említeném.
Azok a webáruházak, akik tartalommarketingeznek 5,8x nagyobb konverziót érhetnek el.
A kapost.com felmérése szerint egy átlagos webáruháznak 0,5% -a konverziója, míg ott, ahol tartalomarketingeznek ez a szám 2,9%.
Gondold el, hogy mit tudnál kezdeni 5,8x nagyobb forgalommal. Nem évi 10 millió, hanem 58 millió. Nem évi 100 Millió, hanem évi 580 Millió. Szóval erről fog szólni ez a cikk.
A tartalommarketing egyre fontosabb szerepet fog betölteni a webáruházak életében is.
Néhány fontos statisztikai adat a Demand Metric oldaláról:
Talán a legszemléletesebb megfogalmazás, hogy az otbound az, amikor erőlteted és nyomod a reklámodat, az inbound pedig amikor vonzod az embereket a termékedhez.
Hozzáteszem, hogy az inbound marketing kifejezést a hubspot használta elsőként, de a személyes véleményem, hogy túlnőtt rajtuk a fogalom és ma már sokkal szélesebb körben használják.
[Infografika] Az Inbound Marketing Alapjai cikkünkben mutattuk be, hogy mit is jelent az Inbound marketing. Érdemes elolvasni, mert gyönyörű és érthető infografikát tartalmaz
Minden olyan felület, ami nem a sajátod és fizetsz azért, hogy elérd rajta keresztül a potenciális vevőket. Ilyen, a
Vagyis az outbound az eladás központú marketing stratégia
Az inbound marketingben a vevő áll a középpontban
A klasszikus inbound marketing arra épül, hogy tanulj most, vásárolj később. A látogatónak folyamatosan hasznos tartalmakat adok, amíg készen nem áll a vásárlásra.
Ez egy tökéletes stratégia új termékek, vagy nagy értékű termékek értékesítése eset.
Sok esetben a termék nem újdonság, nem is nagy értékű, és a fő cél az azonnali eladás. Ekkor is jól használható a tartalommarketing és ebben a cikkben bemutatom, hogyan.
Az Amazon.com termék központú tartalmakat gyárt. Videókat a termékről, használati leírásokat, tippeket, tanácsokat. Majd azonnali vásárlás érdekében villám ajánlatokat, kuponokat, kedvezményeket ad.
A legtöbb webáruház az inbound stratégiája a BoFu –re épít, mert azt gondolják, aki már a webáruházukban van, az készen áll a vásárlásra:
Pedig a legtöbb vásárlást egy előkészítő, információ gyűjtő szakasz előzi meg, ahol a vevő ki van éhezve tesztekre, ajánlásokra, tippekre, magyarázatokra a kívánt termékkel kapcsolatban. Mindenki jól akar dönteni és azt akarja, hogy a széles kínálatot valaki egyszerűsítse le neki. A bizonytalan vevő ott fog vásárolni, ahol megkapja azokat az infókat, amikkel le tudja szűkíteni a kívánt terméket pár változatra.
Az inbound marketing stratégiában az a cél, hogy a lead folyamatosan érezze foglalkozol vele, és saját maga hozza meg a vásárlási döntéseit, mert így lesz a céged elkötelezett törzsvásárlója, mint az iPhone funok.
Ezzel szemben a legtöbb webáruház a gyors értékesítésre és a kosárérték növelésére épít. A remarketing kampányával azt akarja elérni, hogy a látogató jöjjön vissza a webáruházába és vásároljon még többet vagy megmentse az elhagyott kosarat.
Az e-mail sorozatokban pedig visszatérő elem a „Ne Maradj Le a Heti Akciónkról! ”
Az, hogy nem csinálsz mást, csak üldözöd az embereket a termékeddel. Mint a kofa a piacon, aki addig kerget a sodrófával, amíg csak nem veszel tőle, vagy el nem tudsz menekülni. Szerinted mennyire pozitív így a vásárlási élmény?
Mennyi vevőt veszítesz ezzel az agresszív marketing stratégiával?
Aki most is vásárol az akkor is vásárolni fog, ha bevezeted az inbound marketinget, viszont azt a tömeget, akik eddig nem vásároltak nálad, azokat végre megnyerheted.
Egy jó webáruháznak szüksége van arculatra, szép gombokra, amiket legszívesebben megnyalna az ember - iPhone.
Csúcsra kell járatnia a konverzió optimalizálást, hogy minél több látogató vásároljon, és minél kevesebben hagyják el a kosarat.
A lépéseknek és a vásárlásnak egyértelműnek és gyorsnak kell lennie
A webáruháznak gyorsnak és mobil barátnak kell lennie.
Ez mind kell és ebben, fontos szerepe van az UX designak
Azonban ugyanilyen fontos dolog, ha nem fontosabb az ügyfélszolgálat.
Az, hogy a korábbi vagy a leendő vevőid azt érezzék, hogy van kihez fordulniuk és segítenek nekik. Azt kell érezniük, hogy ők a te nagy családod tagjai, nem pedig 2 lábon járó pénztárcák.
Az ügyfélszolgálathoz tartozik az ügyfél élmény megteremtése is.
Vedd észre, hogy a világ egyre inkább a kommunikáció irányába megy el. Ha nem beszélgetsz az ügyfeleiddel, akkor ahhoz fognak átszokni, aki ezt megteszi.
Persze a kommunikáció szinte teljes mértékben automatizálható, így nem kell beleszakadnod abba, hogy élménnyé váljon az ügyfelednek lenni.
Vegyünk egy túrafelszerléseket forgalmazó webáruházat.
A ToFu-t (a csatorna tetejét) a Google kereső segítségével és kulcsszó kutatással meg lehet állapítani. A keresésekből az derül ki, hogy a komolyabb túrázóknak hasznos információ, hogy a nehezebb túrafelszereléseknek milyen könnyebb alternatívája van.
Ezért megszületik egy cikk arról, hogy milyen tesztelt, csúcsminőségű felszerelésekkel helyettesíthetőek a régebbi eszközök.
Szerinted ki fog egy ilyen cikkre kattintani? Igen, csak az, akit érdekel a túrafelszerelés, mert szokott túrázni, vagyis a potenciális célpiacod. Nem ez a tökéletes reklám?
A cél, hogy a vásárlási döntés előtti kutatási időszakban már rádtaláljanak a potenciális vevők. Ekkor még nem tudják és nem is érdekli őket, hogy ki ez a webáruház. Most még csak tervezik a túrázását.
Ilyen tervezési szakasz szinte minden termék esetén megfigyelhető.
Műszaki cikkek esetén ez egyértelmű. Te is rengeteg alkalommal kerestél már így.
Rákerestem a vezetéknélküli proszívó szóra és a Google egyből ajánlotta, hogy vannak vélemények és fórumok a témában.
Egészség, szépség, táplálék kiegészítők esetén szintén egyértelmű. Tudni akarom mit használjak, ha le akarok fogyni, ha sokat köhögök, ha érzékeny a bőröm…
Még a divat esetén is megfigyelhető az információ gyűjtési szakasz:
Csak elkezdem gépelni a Google keresőbe, hogy divatos és kény és máris mutatja, hogy az emberek mikre szoktak rákeresni.
Ha nem tőled kapja meg azt az információt, hogy milyen a divatos és kényelmes cipő, akkor majd másnál fog vásárolni is.
Márpedig akiben nem bízunk, attól nem is vásárolunk.
Sokan azt hiszik, hogy a blog cikkeknek a webáruházban kell lenniük, hogy támogassák a webáruház helyezését a keresőkben.
Valójában sokkal jobban működik az, ha a webáruháznak van egy külön üzleti blogja, ami a célpiac egy fájdalom pontjára koncentrál és nem kapcsolódik hozzá olyan előítélet, mint „ez úgy is hazugság, hiszen a kereskedő állítja a termékéről”
Ezért a túra cuccokkal foglalkozó webáruháznak is sokkal jobb, ha van egy külön üzleti blogja, aminek akár lehet az a domain neve, hogy turamagazin.hu
Sokkal előkelőbb és az olvasó sem húzza fel egyből a pajzsát. Nyitottabb lesz arra, amit olvas.
A Google pedig több látogatót hoz rá, mint a webáruházra, hiszen híroldalnak minősül és sokkal több seo lehetőség van egy bloggal, mint a webáruházaddal. Az emberek pedig elolvassák a cikkeket, bekerülnek az értékesítési csatornába és összességében sokkal több vevőt hoz, mintha a blog a webshopodba lenne belepaszírozva.
Ugyanez a helyzet a social média felületekkel is. A jó üzleti blog képes automatizálni a tartalmaid terjesztését e-mailben, Facebookon, Pinteresten, LinkedIn-en, Google -on, YouTube-on.
De nem csak több vevőt hoz, hanem ezt stabilan is teszi.
A webáruházadat pedig a termékekre optimalizáld, hogy aki tudja mit akar venni, az is rád találjon.
Érdemes tehát megrendelned egy használatra kész üzleti blog szoftvert, vagy keríteni egy programozót, hogy telepítsen és állítson be neked egy wordpress oldalt.
Az üzleti blog szoftver direkt a tartalommarketing feladatok automatizálására lett kifejlesztve, de elegendő eredményt tudsz elérni egy jó wordpress fejlesztővel is, aki tudja milyen modulokat kell telepíten, teste is tudja szabni azokat és rendszeresen karbantartja a blogodat.
A csatorna közepén valami olyan dolgot kínálj fel, amiért cserébe a névtelen látogató megadja az elérhetőségét, vagyis lead lesz belőle.
Maradva a túra felszerelés boltnál, ott lehet a lead gyűjtő egy e-mail címért adott tájékoztató:
„112 oldalas ingyenes tájékoztató a magashegyi túrázáshoz”
Az ingyenes könyv letöltéséhez érdemes külön landing page oldal készíteni. Erre már a legtöbb marketing automatizációs szoftver, vagy hírlevél küldő is alkalmas.
Ezen az oldalon leírhatod, hogy 50 emberrel készítettél interjút, akik végigcsinálták a magashegyi túrákat, és az ő tapasztalatikat összesíted ebben a könyvben. Megtudhatod belőle, hogy mit érdemes vinned, mit nem és mire figyelj oda felkészülési szakaszban, valamint a túra közben.
Aki éppen túrázni készül, annak ez a könyv aranyat ér!
Akik letöltötték a 112 oldalas könyvet, azoknak küldesz további cikkeket, amik már egy konkrét termék vásárlás irányába tolják az olvasókat. Ilyen cikk lehet:
A cikkek lényege, hogy tovább mozgassa az olvasót a vásárlás felé. Ezekben a cikkekben termékek kerülnek bemutatásra és közvetlen linkek szerepelnek a termék vásárlási oldalára is.
Ha a következő 14 napban nem vásárol, akkor küldünk neki egy e-mailt, amiben visszajelzést kérünk tőle az ingyenes útmutatóról.
A visszajelzésért cserébe pedig kaphat egy kényszerítő ajánlatot, ami lehet már egy kupon kedvezmény, mondjuk 20% kedvezmény az első túrafelszelés vásárlásához, valamint egy ajándék térkép a legjobb magashegyi túrákhoz.
Addig nem adunk kedvezményt, amíg ott az esély, hogy magától is vásárol.
Olcsó cég? Köszi nem.
A visszajelzés itt csak álca, a kedvezményért cserébe, hiszen az árakciózást mindig meg kell indokolni és határidőhöz kötni, hogy ne mi legyünk a fejében a „tudod, az az olcsó cég, nem jut eszembe a neve”.
A visszajelzések viszont abban is segítenek, hogy felhasználd az értékesítési oldalon (elégedett olvasóink), illetve javítsd az ajánlatod és a reklámjaid ott, ahol ez szükséges.
Végül az olvasód vásárol, és onnantól küldhetsz neki kapcsolódó termékeket, hasznos cikkeket, tartalmakat, hogy ne felejtsen el és visszajöjjön később is.
A vásárlás felé irányuló marketing automatizmust leállítod rá (persze automatikusan), mert végig ment a folyamaton, és felkerül egy másik listára, ahol szegmentált ajánlatokat kap a vásárlása függvényében.
Lehet, a kosár oldalon feliratkozik az akciós hírleveledre is, és akkor már onnan is kaphat tőled ajánlatokat.
De mivel ő kérte, így nem tekinti majd spamnek és meg fogja nyitni őket.
És ez csak a kezdet, mert csak az e-mailre fókuszált. De használhatnál web-pusht és a messenger chatbotokat is a leadek gondozására.
Imádtad, de már most tudod, hogy erre sosem lesz időd?
Mutatok egy egyszerűbb stratégiát.
Ha tudom milyen cikket olvasott, akkor azt is tudom, hogy milyen remarketing kampányt érdemes indítani rá.
Nézd meg ezt a webáruházat, vagyis a webáruház üzleti blog oldalát.
Nem megy az alvás? időskori alvásproblémák és megoldásuk
Ők mozgalmat indítottak és ennek a mozgalomnak van egy üzleti blogja, ahol szakértők osztanak meg értékes tudást. Mondjuk arról, hogy idős korban, hogyan és mi segít a jó alvásban.
A cég alapvetően matracokat és ágyakat forgalmaz. A fő cél ezek eladása. Ez viszont kevés embert érdekel és nincs is igazi hír értéke. Ez a mozgalom már olyan, amit a média is felkarolt, mert érdekes.
Nyilván azok idősebb emberek, akiknek alvás problémáik vannak. Ezek közül lesznek olyanok, akik majd akarnak új fekhelyet vagy új matracot is. Mivel tudom róluk, hogy mi a problémájuk (nem jól alszanak) és tudom, hogy ők az idősebb korosztály, így olyan személyre szabott remarketing reklámot és ajánlatot tudok nekik adni, amire felfigyelnek.
És pont ez a marketing lényege. A legjobb pillanatban, a legjobb ajánlatot adni.
A pillanat adott, mert most olvasta a cikket, az ajánlatot pedig lehet a legjobb, hiszen testre tudod szabni. Tudod, hogy ők az idősebb korosztály, így nem egy szexbiztos ágyat fogsz kínálni neki (vagy ki tudja….).
Hoztam neked 7 olyan bevált cikk típust, amit te is sikeresen használhatsz az üzleti blogodban, függetlenül attól, hogy mit árulsz.
Ezek a cikkek fogják a csatornád tetejét képezni, ezek hozzák majd a legtöbb látogatót.
Érdekes a gyártási folyamata a termékednek vagy a technológiája? Saját magad készíted, vagy termeszted? Vagy az alapanyagnak van érdekes útja? (kávészemből a kávé, gyapotból a pamut póló).
A minőségi termékeknek mindig érdekes gyártási folyamat van, amit érdemes megosztanod az emberekkel. Gondolj csak a Frei kávézókra. Ott is minden kávébabnak története van.
Az emberek imádják, ha segítséget kapnak abban, hogy melyik termék illik leginkább az igényeikhez.
Akkor a legjobb számodra ez a cikk típus, ha nem hétköznapi vagy egyértelmű termékeket árulsz, esetleg túl széles a kínálatod.
Tipikusan ilyen cikkek:
Szeretnéd a borfogyasztókat, borimádókká alakítani? Akkor csak tanítsd meg őket, hogy milyen borok, milyen ételekhez illenek.
Ha olyan tudást adsz nekik, amivel büszkélkedhetnek, akkor egyre jobban imádják majd a termékedet. Mindenki imádja azt, amiben jó.
Ez az a téma, ami önmagáért beszél. Taníts meg neki, hogyan használja a termékedet és hol.
Lehet, eszébe sem jutna, hogy milyen felhasználási módjai vannak az adott terméknek
Az ételek és a fűszerek esetén ez elég egyértelmű tanács. Ha van egy recept a csomagoláson, máris többet adnak el az adott termékből. A nagyobb italmárkák is koktél recepteket találnak ki, hogy népszerűsítsék a termékeiket (lsd vodka koktélok).
Ezt kell használnod a tartalmaidnál is, de ez a módszer nem csak az ételeknél és az italoknál működik.
Tökéletesen működik szinte minden termék esetén. A teleshopos reklámok ezt is kimaxolták, mert az adott termék minden használati módját bemutatják.
Vagy írhatsz arról is, hogyan tálalhatja a terméket, hogyan tarthatja karban.
Ugyan ez működik a divatra is.
Vagy
A webáruházak legnagyobb hátránya, hogy nem lehet megérinteni, megszagolni a termékeiket.
Ha van fizikai boltod, akkor egyszerű. Írj az üzletről, az elérhetőségedről, az alkalmazottakról, és csábítsd be egy próbára, kostolóra az olvasóidat.
Ez egyik webáruházunknak ez a módszer annyira bevált, hogy azóta 7 városban van üzlete, és a forgalma 500 M ft –ra emelkedett. Nálunk ez az ajánlat van a Funnel alján.
Azt is megteheted, hogy rendszeresen tartasz kóstolókat, próbákat az üzleteidben. Így rászokhatnak arra, hogy minden hónapban van nálad egy ilyen „nyílt nap”, amire elmehetnek és ahol egyszerre tömegesen tudsz értékesíteni.
Így neked tartalom gyártás helyett, elég csak az eseményeket publikálni
Mit tegyél, ha nincs üzleted?
Szoktál rendezvényekre kitelepülni?
Akkor ezt írd meg az üzleti blogodban.
Hol érhetnek el, hol nézhetik meg a termékeidet. Főleg az ételek, kézműves termékek esetén működik hatékonyan. Főleg azért, mert a te standod előtt lesz a legnagyobb sor.
Ha nem szoktál, akkor vezesd be, hogy hetente vagy havonta egyszer élőben is megtalálhatnak téged valahol. Akár egy kávézóban is csinálhatsz bemutatót, ahol mindenkinek te fizeted a kávéját.
Ha olyan a terméked, hogy fontos tudni mások hogyan használták vagy milyen sikereket értek el vele, akkor használd ezt a tartalmi megoldást.
A vevő mondja el, hogyan tette könnyebbé az életét a fűnyíró traktor.
A férj elmondhatja, hogy azóta jobb a házassága, amióta megvette a fúrógépet, mert most már minden polc a falon, és nem veszekszik miatta a felesége.
Láttam olyan példákat is, amikor hétköznapi tárgyak története lett elmesélve. Tipikusan ilyenek azok, amikhez érzelmek kötődnek. Gyerekjátékok, kedvenc ruhadarab, de szinte bármihez kapcsolódhat egy jópofa történet.
Halottam már olyan történetet is, hogy valakinek egy sima dísztárgyról volt érdekes története. Konkrétan egy kis barna falóról van szó, amit azért kapott a barátaitól, mert egy részeg tivornya alkalmával rácsapott egy ló farára, ami jól felrúgta. A lovacska pedig arra a régi önmagára emlékezteti, amit azóta is igyekszik túlszárnyalni.
Talán ez a legegyszerűbb, mégis iszonyúan hatékony. Annyit kell csak tenned, hogyha 3 különböző ember felteszi neked ugyanazt a kérdést, akkor írsz róla egy cikket.
Ez miért működik olyan jól? Hát azért, mert minden feltett kérdésre jut legalább 10 ember, aki nem merte feltenni. Ők pedig majd elolvassák az oldaladon.
A gyakran ismételt kérdéseknek a nevében is benne van, hogy sok embernek oldja meg az azonos problémáját.
Viszont te ne egy pár soros válaszokat gyárts, hanem menj bele a mélységeibe és fejtsd azt ki egy színes, szagos, élvezetes cikk formájában.
Imádni fogják az olvasóid és egy csomó új ember fogja megismerni a cégedet.
Az, hogy tartalommarketingre szükséged van, akkor is, ha webáruházad van és tök egyértelmű a termék amit kínálsz: nike cipő, Samsung TV, Babaruha, Szexbaba, Olvasólámpa…
Lehet nem is érzed most, hogy szükséged van rá. Bár végig olvastad a cikket, így már tudom, hogy téged nagyon mozgat ez a téma.
Nem érdemes megvárnod azt, amikor már érzed a hiányát. Akkor talán már késő lesz, hiszen ezt a rendszert ki kell építeni. Ami legalább 2-3 hónap.
Minél előbb kezded el a tartalommarketinget, annál nagyobb előnyre teszel szert a piacodon.
Címkék : értékesítési tölcsér, vevőszerzés., tippek, marketing, Marketing Automatizmus, konverzió, webáruház
Bártfai Balázs vagyok. 2003 óta valósítom meg a saját és mások ötleteit az Interneten. Több sikeres ötlet és pár kudarc áll a hátam mögött. Az automatizált megoldásokban hiszek. Ezért olyan stratégiákat dolgozok ki, amik folyamatosan szállítják a vevőket. Arról írok, hogyan lehetnek kézzel fogható eredmények az üzleti célú blogolásból.
Adatkezelési szabályzat | ASZF