Hősök vagyunk. Mindannyian küzdünk problémával vagy vágyunk egy cél beteljesedésére.
Majd azt vesszük észre, hogy az unalmassá vált komfortzónánkból épp kalandra szólít valaki, hogy lépjünk, harcoljunk, cselekedjünk. Ismerős? Ez a modell ábárolódik ki a A csillagok háborúja, A Gyűrűk Ura, a Harry Potter és a bölcsek köve vagy a Mátrix filmekben is.
Mit tanulhatsz a filmekből? Mi az esszenciája és egyetemes mintázata a legemlékezetesebb sztoriknak, amik lebilincselnek és az olvasóiddal történő kommunikációdnak is a leghatásosabb fegyverei?
Létezik egy személy, aki a kis mikrokörnyezetében éli mindennapos megszokott, sémaszerű életét.
Majd hirtelen történik vele valami megrázó, ami kizökkenti az életéből.
Eleinte nem akar lépni a probléma ügyében. Aztán mégis olyan ingerek érik, hogy kénytelen hosszú útnak indulni, hogy cselekményekkel tarkított útja során (ahol ellenségekkel és szövetségesekkel is találkozik) végül elnyerje, megoldja, véghez vigye azt a bizonyos dolgot.
Útja során találkozik egy mentorral is, egy segítővel is, aki mellette áll.
Az útja során – habár nem alakul minden túl jól, a „szereplők” egy része is meghal, de a végén minden jóra fordul.
Megvan, melyik sztorira gondolok?
Nem, nem arra. Nem is arra…de még csak arra sem.
A HŐS.
Ez akár egy film címe is lehetne.
De a potenciális vásárlódat hívjuk most így.
Ennek a hősnek bizony van egy útja, melynek végén az általad kínált megoldás várja őt. Ahhoz, hogy ide eljusson, végigmegy egy úton. Hogyan kísérd őt ezen végig?
Hívjuk őt a BARÁTNAK.
Ez a barát felelős azért, hogy hatással vagyunk másokra.
Ez a barátunk oly régen tett már naggyá rétorokat, evangélistákat, írókat, filozófusokat, motivációs előadókat és számos üzleti szereplőt.
Sőt egy-egy film is emiatt gyűr a hatása alá.
Még a forgatókönyvírás stratégiáját tartalmazó könyvekben is ott van, mert tipikus részletei a filmek több mint felének alapját képezi.
Most talán elgondolkodsz azon, hogy mitől lesz izgalmas és bizsergetően érdekfeszítő igazán egy film? Nos, a történet miatt. Ha megérted egy történet működésének elvét, akkor te is létrehozhatsz egyet.
Miért tennél ilyet?
A történetek nem hagynak minket stagnáló állapotban. Figyelemfelkeltőbb, emlékezetesebb kommunikációt eredményeznek, a sztorik beindítják az oxitocin-szintézisét az agyban, ezt pedig empátianövelő hatással bír.
A sztorik az érzelmekre hatnak. Előnyeiről bővebben ebben a cikkemben olvashatsz.
No, de hogyan állj neki?
Ma már sztorija van egy ötletnek, egy vállalkozásnak és számos életeseménynek.
Ezek a sztorik pedig az érzelmeinket veszi célkeresztbe, megragadják képzeletünket, és úgy mesélik el a valóságot, ahogy arra a hűvös tények sose lennének képesek.
Igazi hatáskeltők.
Emiatt haladsz végig egy film cselekményén, ez hajt előre: a logika.
A történet sosem áll önmagában. Egy logika mentén ragaszt minket a jól felépített cselekményszál a monitor elé.
Ebben a logikával felvértezett történetben mindig van egy konfliktus (adott esetben a várálód nehézsége, vágya vs. igénye,), ez viszi előre a sztorit a történések óceánján.
A sztorik konfliktusa miatt akarsz újabb és újabb percet megnézni a filmből, mert kíváncsi vagy, mi fog most történni.
A vásárlóddal történő kommunikációban is a konfliktusok segítségével mutatod be a problémát, majd prezentálod a megoldást, az eszközt, amivel az semmissé tehető.
Hősöd a nehézségei, kihívásai során olyan segítőre talál, ami fényt gyújt az éjszakában, konkrét tervet ad neki, amivel változást idézhet elő.
A hős útja régóta ismert fogalom a történetmesélés témájában. Az egyik legelterjedtebb dramaturgiai módszer, amely Joseph Cambell amerikai mítosz- és valláskutató Az ezerarcú hős könyvére alapoz.
Cambell célja az volt, hogy a különböző kultúrák mítoszai által kimutassa azt az állandó mintázatot, ami minden sztoriban megvan. Más néven monomítoszt, felvázolva ezzel az archetipikus hős kalandjainak fő állomásait.
Modern korunkban leginkább a fantasy, sci-fi, történelmi és kalandregények hasábjaiban fogsz találkozni vele.
“Csak akkor találjuk meg az élet kincseit, ha leereszkedünk a szakadék legmélyére. Ahol összerogysz, ott lapul a kincs. Amit keresel, az éppen abban a barlangban rejlik, ahová félsz belépni.” – Joseph Campbell, Az ezerarcú hős című könyve.
Ez adta az alapot a hollywoodi producernek és forgatókönyvírónak, Christopher Voglernek is, aki Cambell munkáját felhasználva írta meg a The Writer’s Journey-t, mely tulajdonképpen egy dramaturgia tankönyv.
A The Writer’s Journey első részében a 8 fő archetípusról ír (Hős, Mentor, A küszöb őrzője, Hírnök, Alakváltó, Árnyék, Szövetséges, Szélhámos), második részében pedig leírja a hős útjának 12 lépését.
Vogler és Cambell munkáját is alapul véve egy jó sztori alapja általában mindig ehhez hasonló mintázatot követ:
A történet cselekménye
A Hős kalandja akkor kezdődik, amikor a cselekvésre ösztönzést kap: egy közvetlen veszély lép fel a biztonságára, a családjára, az életmódjára vagy a közösség békéjére, amelyben él.
Ezt a sémát te is felhasználhatod a kommunikációdban.
Mégis hogyan?
Egy nagyon banálisan egyszerű példával élek.
Potenciális vásárlód (a Hős) még nem küzd egetverő hátfájdalmakkal, csak egyészen aprókkal.
Mindennapi életét biztonságban éli, a Hős kalandja akkor kezdődik, amikor cselekvésre ösztönzést kap, azaz valami közvetlen veszélyt jelent a biztonságára: az egyik tünet lehet előjele valami komolyabb dolognak is, aminek elhanyagolásával nagyon komoly porc-és ízületi problémákat generálhat magának.
Lehet, hogy nem olyan drámai löket ez, mint egy lövés, hanem egyszerűen csak egy komolyabb diszkomfort szituáció vagy baráti beszélgetés formájában valósul meg, de bármi is legyen a hívás és bármiben is nyilvánul meg, végül megzavarja a Hős hétköznapi világának kényelmét, és kihívást vagy küldetést jelent, amelyet meg kell oldania.
Bár a Hős szívesen elfogadja a küldetést, ebben a szakaszban félelmei támadnak, amelyeket le kell majd küzdenie. Tény, hogy az otthon kényelme sokkal vonzóbb a számára, mint az előtte álló veszélyes út.
Hősünk találkozik a mentorral, veled.
Ezen a döntő fordulóponton útmutatásra van szüksége és találkozik veled, aki egy fontos dolgot ad neki. Te vagy a valaki, aki irányítja őt a döntéshozatalban. Szakértőként, megbízható barátként határozd meg magad, aki lehorgonyozhatja a Hőst az egyéni siker és a dicsőség felé.
Hősünk nagy jelentőségű dolgokat kaphat tőled: tárgyat, betekintést a dilemmába, bölcs tanácsokat, gyakorlati képzést vagy akár önbizalmat.
Bármit is nyújtasz neki, a kétségeinek és félelmeinek eloszlatására szolgál és erőt és bátorságot ad neki küldetésének megkezdéséhez.
A Hős készen áll arra, hogy cselekedjen a kalandra való felhívása alapján, és valóban megkezdhesse küldetését, legyen az fizikai, lelki vagy érzelmi. Átlépi a küszöböt az általa ismert világ és a nem létező világ között.
Tesztek, szövetségesek, ellenségek.
A Hős egyre nehezebb kihívásokkal szembesül, amelyek sokféleképpen próbára teszik őt. Akadályok érkeznek: gondolatok, aggályok, kifogások, bizonytalanságok, emberi vélemények (akár tévesek), amik képesek lehetnek megakadályozni a fejlődését.
Példásul egy gerincvizsgálat vagy tanácsadás drágának tűnik, nem ismeri az orvost, a kezelés is elbizonytalanítja.
Szövetségeseket kereshet: például olyan emberek véleményét olvassa, akik már ezt megtapasztalták. Vagy olyan hiteles forrásokat raksz elé, amik eloszlatják kételyeit. Befektetésként tekint majd rá.
Ugye mennyire ismerős vonalvezetés?
A célcsoportodra szabott történet felkelti a figyelmet. Minden elmondott sztorinak pedig célja van: az, hogy átadjon ez üzenetet.
Motiváljon, befolyásoljon, cselekedetre bírjon, elgondolkodtasson.
A hős útját használd iránymutatóként, de ne másold le szolgaian, a görcsös mintakövetés természetellenes szerkezethez vezet, ami túlságosan is magára vonja a figyelmet.
A történet szabja meg a szerkezetet és nem fordítva. Tanulmányozd a struktúrát és formáld át a saját igényeid szerint.
Kíváncsi volnál még hasonló konkrét és érdekes cikktípusokra?
Ha már kifogytál az öletekből, akkor igazi szuperhősöd lehet a könyvem: közel 30 cikktípust találsz, hogy mindig legyen miről írnod A Tartalommarketing a gyakorlatban c. könyvemben.
Igényes, kemény borítós, fűzött könyvem végig fogja majd a kezed a tartalomírástól, az olvasókhoz való eljutáson keresztül a technikai mizériákig. Nem egy elméleti, hanem gyakorlati könyv. Rakás elmélet helyett valódi példákkal dúsított gyakorlati útmutató.
A rendelést egyszerűen, kb. 2 perc alatt kivitelezheted itt: https://tartalommarketingagyakorlatban.hu/
Címkék : tartalommarketing, történetmesélés, cikktípusok
Bártfai Balázs vagyok. 2003 óta valósítom meg a saját és mások ötleteit az Interneten. Több sikeres ötlet és pár kudarc áll a hátam mögött. Az automatizált megoldásokban hiszek. Ezért olyan stratégiákat dolgozok ki, amik folyamatosan szállítják a vevőket. Arról írok, hogyan lehetnek kézzel fogható eredmények az üzleti célú blogolásból.
Adatkezelési szabályzat | ASZF