Miért fontos a történetmesélés a cikkeidben?

Kategória: Látogatókból - Bevétel | Cikk Gyors olvasása
MEGOSZTÁS

„Egy bemutató után az emberek 63% -a emlékszik a történetekre. Csak 5% emlékszik egy statisztikára. Részben jó, részben kevésbé jó, ha sokan olvassák a cikkeidet. Mármint, ha csupán ebben méred a sikereidet. Nemcsak olvasókra van szükséged, hanem vevőkre is. Hogyan segíthet ebben neked egy sztori elmesélése?

 

Miért fontos a történetmesélés a cikkeidben?


 

Ismered Casanova történetét?

 

Megkérdezi Casanovát a legjobb barátja:

– Áruld már el, hogy mi a sikered titka a nőknél?

– Egyszerű, válaszolja. Megkérdezem tőlük, hogy van-e kedvük lefeküdni velem.

– Akkor elég sok pofont kaphattál már, csodálkozik a barát.

– Ez igaz, válaszolja a Casanova. De sok nőt is!

 

Ez a történet mindig is őrülten tetszett.

 

Pedig olyan távol áll a valóságtól, amennyire csak lehet. Ez sem a lányoknál, sem a marketingben nem túl hatékony. Idő és energia (pénz) pocsékolás.

 

Mégis újra, meg újra belestem ebbe a csapdába.

 

Túl nagy kísértés, hogy az ember a sikereket ne mennyiségi számokban mérje.

– Nézd meg mennyien olvasták a cikkem.

– Irigykedj mennyien lájkolták a posztom.

– Ámulj a videóim nézettségi adatain.

 

Határtalanul növeszthető virtuális péniszek.

Jobb vagyok nálad, mert nagyobb és több van nekem. Merd mondani, hogy nem vagyok sikeres!

A közönség pedig őrjöng és tapsol. Fantasztikus sikerek. Bámulatosan magas számok. Igazi szuperprodukció. Csak épp a hentes vonogatja unottan a vállát, amikor ebből a látszat sikerből akarok marha hátszínt vásárolni.

Maradi alak. Csak a pénz érdekli.

 

 

Most akkor jó vagy kevésbé az, ha sokan olvassák a cikkeimet?

 

A kommentek száma, a követők száma, az olvasók száma, a kedvelések mind azt mutatják kifelé, hogy téged mások már szeretnek és támogatnak, olvasnak, követnek.

Ezt hívják social proofnak.

Társadalmi bizonyítéknak, ami nélkül jóval nehezebb rávenni az embereket, hogy feliratkozzanak a hírlevéllistádra, a cikkfigyelőre vagy bekövessenek téged.

Különösen, ha mindehhez esetleg ritkábban, de mindig értékes tartalmakat szolgáltatsz.

 

A hiányérzet ugyanis értékes. A bőség nem.

 

 

Ez is egy viselkedésre ható jelenség.

Mutatok a társadalmi bizonyítékra egy példát.

Tegyük fel, hogy egy adott közösségben energiatakarékossági kezdeményezés folyik, amely arra buzdítja a polgárokat, hogy a ventilátorokat használják a légkondicionálás helyett.

Amikor több száz lakót megkérdezel, hogy melyik érv győzi meg őket leginkább az alábbi négy közül, vajon melyik lesz a leggyakoribb választás?

 

  1. Havi 54 dollárt takaríthat meg a közüzemi számláján.
  2. Megakadályozhatja, hogy havonta 262 font üvegházhatású gáz szabaduljon fel.
  3. Az energiatakarékosság egy társadalmilag felelős dolog.
  4. A szomszédok 77% -a ventilátorokat használ a légkondicionálás helyett.

 

Igen, jól sejted.

Az utolsó a leghatékonyabb meggyőzőerő.

Ez a példa egy tényleges tudományos tanulmány (itt éred el) alapján született, amely azt bizonyította, hogy egy csoport milyen hatással lehet a döntéshozatalra: „mivel mások ezt teszik, nekem is ezt kell tennem” elve.

A rengeteg olvasó tehát jó. Azonban nem elég.

 

 

Nemcsak olvasókra van szükséged, hanem vevőkre is

 

Lehetőleg azonnal.

Mert tartalmat gyártani jó dolog, de csak akkor fogod rendszeresen csinálni, ha azt látod, hogy megtérül. Nem valamikor a jövőben, hanem akár azonnal vagy hamarabb, mint azt sokan ígérik.

 

A tartalommarketing mérhető, a tévhitet (miszerint mérhetetlen) ebben a cikkben megcáfoltam.

 

Mert a tartalommarketing nem a tartalom gyártásáról szól, hanem arról, hogy a tartalom hogyan szegmentál és vezeti az olvasókat a vásárlások felé.

A marketingben mindig is a legdrágább az elérés, illetve, hogy a nagy tóból kiválogasd a halakat. Azokat, akiknek éppen most egy olyan problémájuk van, amire az egyik terméked vagy szolgáltatásod kínálja a megoldást.

Ebben a tartalom verhetetlen.

 

Milyen tartalomtípus segíthet neked ebben a folyamatban különösen eredményesen és hogyan használd fel a tartalmat az értékesítés céljából?

 

 

Vesd be a tartalmaidban a legősibb mesterséget

 

Rengeteg történetet hallunk életünk során.

Mesekönyvek, filmek, regények, a barátunk sztorija.

A történetmesélés az egyik legősibb mesterség, olyannyira, hogy az évezredek alatt már jó néhány sablon is kialakult, amire az összes, legtöbb ember által ismert történet építkezik.

 

Miért fontos a történetmesélés a cikkeidben?

 

Az egyik ilyen a Hős útja, amelyről már korábban is írtam.


 

Az egyenes vonalú történetet magába foglaló verzión mindig ugyanazokon a lépéseken megy végig a hős, aki a biztonságos világából indul útnak az ismeretlen felé.

Eközben találkozik barátokkal és ellenségekkel, különböző próbatételekkel.

Az „történetmesélés emelt szintjén” már a lineáris folyamatba elágazásokat tesznek a történetmesélők, azaz döntési pontokat, ahol mehetsz például jobbra vagy balra, és a történeted további menetele attól függ, melyik utat választottad.

Minél több az elágazás, annál többször lehet végighaladni a történeten.

Ez a kollektív utazás.

Ezeket a sztorivezetéseket a saját eladási folyamataidba is fel tudod használni, például ezzel elérve, hogy aki már egyszer vásárolt nálunk vagy használta a szolgáltatásunkat, azt a következő vásárlásnál a kíváncsiság is hajtsa.

 

A történetetek folyamatokba építéséről (gamification szempontjból) a Kollektíva írt egy frappáns cikket. Hogyan használhatunk fel történeteket? Érdemes elolvasni.

 

Én most azonban abból a szempontból közelítem meg, hogy miként tudod a történetmesélést az értékesítési folyamatodban felhasználni. Ugyanis a történet még a sikeres hirdetéseket felépítő három kulcspont (erről bővebben itt) között is ott van:

 

1. Felkelted a figyelmüket.

Cél: Egy hirdetés során a továbbgörgetés lavináját megállítva a figyelmüket elnyerni.

 

2. Elmesélsz egy történetet, hogyan találtál rá a saját receptedre, megoldásodra, szolgáltatásra, a termékre!

Meséld el, hogy milyen utat jártál be. Ugyanis pontosan ezt az utat tudod megspórolni a számukra. Ha bejárták volna ugyanezt a göröngyös, csúzos, keserű tapasztalattal teljes utat, bizony ők is erre a következtetésre jutottak volna.
 

3. Teszel egy ajánlatot.

Egy ellenállhatatlan ajánlatot, ami vásárlást eredményez.

 

A történetmesélésben óriási előny van, a narratíva erejét felhasználva a saját kommunikációdban és tartalmaidban elérheted, hogy az emberek maguktól vásárolnak majd – mert az emberek megértik végre mivel is foglalkozol és ez miért lesz jó nekik az, amit nyújtasz.

Tehát az átélt konfliktusok segítségével mutatod be az olvasó problémáját, majd prezentálod a megoldást, az eszközt, amivel azt legyőzheti azt.

A történetmesélés segít, hogy

 

  • megértsék az emberek, hogy mit nyújtasz, miben segítesz, mivel foglalkozol.
     
  • segít abban is, hogy végül az olvasód mondja ki, hogy arra van szüksége, amit kínálsz neki.

 

Mert az olvasód a Hős, te pedig az útja során felbukkanó barát, aki útba igazítja.

Miközben a történeted során elmeséled az utat, amit bejártál és ennek köszönhetően rátaláltál arra a módszerre vagy arra a termékre, amit most kínálsz neki; lényegében irányítod őt a döntéshozatalban.

De mindvégig szakértőként, megbízható barátként határozd meg önmagad.

A célcsoportodra szabott történet felkelti a figyelmet. Minden elmondott sztorinak pedig célja van: az, hogy átadjon ez üzenetet.

Motiváljon, befolyásoljon, cselekedetre bírjon, elgondolkodtasson.

 

Például egy Hubspot infografika azt szemlélteti, hogy a történetmesélés hogyan aktiválja az agy hét régióját (beleértve az érzékszerveket, például a látást, a hallást és a szaglást).

 

Ezzel szemben az adatok csak két agyrégiót aktiválnak.

 

A mozgástól a nyelvfeldolgozáson és szövegértésen át a történetek felgyújtják képzeletünket és segítenek együtt érezni a szereplőkkel és küzdelmeikkel.

Ebből megértheted, hogy miért szereti az emberi agy a történeteket.

Gondolj bele, te egy csomó unalmas iparral kapcsolatos statisztikát hallgatnál szívesebben vagy egy valós forgatókönyvről, amikor a termék segített valakinek megkönnyíteni vagy jobbá tenni az életét?

 

 

Használd a történetmesélést az eladáshoz – mégis hogyan?

 

Például esettanulmányok formájában, amelyben elmesélhetsz egy történetet, amiből mások is sokat tanulhatnak.

Az olvasók imádni fogják, mert szeretik a sztorikat és téged pedig szakértőként mutat be, hiszen jobb esetben ez a saját munkád sikertörténete.

 

  • Legyél benne hiteles.
  • Tegyél bele olyan adatokat, képeket, videókat, amikből látszik, hogy valóban az történt, amit írsz.
  • Különösen jól illenek ide az előtte-utána fotók.

 

Mielőtt megkeresett az ügyfél így nézett ki, ilyen volt a lakása, a honlapja, a kertje… aztán ezt és ezt csináltuk és ez lett a végeredmény.

 

Érdemes azzal kezdeni, hogy mekkora eredményt értél el, mert az kelti fel leginkább az olvasóid érdeklődését. Majd jöhet egyből a probléma, amit jól ismer a piacod. Végül a folyamat, ahogy eljutottál a végeredményhez.

Ne a folyamat leírásával kezd, mert az már csak akkor érdekes, ha elkezdett vágyakozni az elért eredményedre.

De hasonló lehetőséget rejtenek a cikksorozatok is, ahol folytatásos verzióban (minden nap vagy minden héten) publikálod a következő részt.

Lehet egy történet, ami az izgalmas részeknél abbamarad, ezért, amikor szétszeded, hiányt keltesz és várni fogják a következő részeket, mert csak úgy nyer értelmet a teljes történet.

Pont, mint egy jó filmsorozatnál.

 

 



Érdekelnek a részletek, további ötletek?

A történetmeséléshez adok most neked egy egészen jó keretet.

Ne úgy tekintsd, mint egy szigorú szabályt, inkább csak vonalvezetőt. Megtalálod a Tartalommarketing a gyakorlatban c. könyvemben, amely igényes, kemény borítós, fűzött kivitelű.

Strapabíró, a napi állandó forgatás mellett is.

Végig fogja majd a kezed a tartalomírástól, az olvasókhoz való eljutáson keresztül a technikai mizériákig. Nem egy elméleti, hanem gyakorlati könyv. Rakás elmélet helyett valódi példákkal dúsított gyakorlati útmutató.

 

A rendelést egyszerűen, kb. 2 perc alatt kivitelezheted itt: https://tartalommarketingagyakorlatban.hu/

 

Vissza

Címkék : történetmesélés, tartalommarketing

Hozzászólások :

Csatlakozz a beszélgetéshez!

Oszd Meg a Cikket :


Program vezető

Bártfai Balázs

Bártfai Balázs vagyok. 2003 óta valósítom meg a saját és mások ötleteit az Interneten. Több sikeres ötlet és pár kudarc áll a hátam mögött. Az automatizált megoldásokban hiszek. Ezért olyan stratégiákat dolgozok ki, amik folyamatosan szállítják a vevőket. Arról írok, hogyan lehetnek kézzel fogható eredmények az üzleti célú blogolásból.

Kapcsolódó cikkeink:

 
 



Hírlevél

 

Adatkezelési szabályzat | ASZF

Címkék

Iratkozz fel és nem maradsz le semmiről. Szólunk, ha frissül a cikk vagy számodra érdekes témákról írtunk.