Milyen technikákkal nyitsz egy szöveget? Öhm...gondolkodsz a válaszon? Az írás nem könnyű, ezt tapasztalni fogod. Vannak olyan cikktípusok, amiket gyerekjáték lesz megírnod, míg mások több munkát és kreativitást igényelnek. Főleg azok, amik a termékedről vagy a szolgáltatásodról szólnak.
Szórakoztató, hasznos blogot szeretnél, aminek stabil olvasótábora van? Akkor így tedd a nehezet könnyebbé, hogyan írj élvezetesen blogot?
Nincs kedved írni? – a cikkben hoztam néhány gyakorlati tanácsot, melyek után lesz.
Egy blog elstartolása és „fenntartása” még akkor is türelemerősítő megállóhelyeket tartalmazó hosszú út, ha rendszeresen dolgozol szövegekkel és van szövegírói tapasztalatod.
Gyakorta találkozunk a bénító semmivel, ami időnként átveszi az uralmat az agyunk felett.
Ha huzamosabb ideig kell ugyanarról a témáról írni, miközben érdekesnek kellene maradnod, még inkább előhozza azokat a szitukat, amikor máris ücsörögsz a kétségeid lombos fái közt.
A „totál sötétség van a fejemben” legáltalánosabb okai közt van az is, hogy félünk attól, az ötleteink leírva már nem tűnnek majd annyira megnyerőnek, félünk a kritikától.
Aztán ott van a jelenség, amikor a kivitelezést megölik a tervek. Várjuk a tökéletes pillanatot, a megfelelő források meglétét…és végül sosem írjuk meg.
(Ez egyébként az élet egyéb jelenségeire is igaz. A túltervezettség megöli az ötleteket.)
Lehet sokkolni fog, amit most írok: de megfelelő pillanat nem létezik.
A kreatív munkának pedig az a legnehezebb része, hogy nem órában mérik. Hiába ülsz a gép előtt, ha nincs kedved írni. Fontos még az ihlet is, de azért nem azt írtam, mert abban már szenvedhetsz hiányt.
Kacifántos?
Éltél már át életedben olyan szituációt, amiben, ha benne voltál, vitt az áramlat, de ha rajtad múlt volna, sosem kezdtél volna bele?
Elkezdeni bizony nehéz a fogyókúrát, egy önéletrajz megírását, a fű levágását a ház körül. Mert a nagy feladatot szemlélve (ami x m2, x kiló, x megtöltésre váró üres lap) elkap a sírógörcs, mindez ugyanis demotiváló.
Ezért szokták a fogyókúrát is részfeladatokra osztani, az első x. kilóig, az első teljesített diétás étrendű hétig. A következő mérföldkő elérése sokkal könnyebbnek tűnik, mint a végcél. Az egy éves terv megvalósítása sem eget rengető, de ha 20 éves tervekben gondolkodsz, az élettől is elmegy a kedved. Túl sok, túl impulzív, túl nagy és nehéz mérföldkövek töltik ki a 20 éves listát.
Ugyanazokat a lépéseket érdemes betartanod az írásnál is, mint amikor fogyókúrázol.
Akárcsak a kilóknál és a külsőségeknél.
Tökéletes test nem létezik és tökéletes testsúly sem. Ha egy írás logikailag, stratégiailag felépítve követi a célodat, érdekes, érthető, a helyesírás is rendben…nos, akkor a tökéletlen nem számít. Az írás egy bizonyos ponton amúgy is szubjektív.
Ez nem quantumfizika vagy agysebészet.
Ha megfigyelsz egy irodányi csapatravaló munkatársat, általában azok haladnak a munkával, akik tudnak priorizálni.
Például a kora reggeli kávézást a könnyebben lezavarható munkával kezdik. Ami eleve felpörgeti őket, ami gyorsan lezavarható és nem ül a nyakukon még este 6-kor is kárörvendve, hogy „még én is itt vagyok”.
A teendők listáját is rövidítik, így kevesebbet stresszelnek a komolyabb és nagyobb horderejű munka végzése közben. De azt is tapasztalhatod, hogy másoknak épp az ellentétje az igaz; és az stresszeli őket, hogy feltornyosultak a nehezebb munkáik (még kevésbé lesz kedvük nekiállni).
Tapasztald ki, nálad mi a motiváló és demotiváló tényező. De priorizáld a feladataidat.
Nem múlik rajta semmi, ha kicsit megcsúszol, ha nincs kész mára…senki nem koppint a fejedre. A halogatás tehát a produktivitás első számú ellensége. Próbálj meg határidőket szabni saját magadnak, akár egy online tervezővel.
Segít, ha a cikkeidet a közelgő kampányodhoz írod meg (pl. karácsonyi kampány).
Leírom, hogy nálam mik váltak be és milyen hasznos tanácsokat kaptam híres íróktól:
A lényege, hogy leülsz a gép elé írni, majd 15 percre állítod az időzítőt. Ha csörög, felállsz 10 percre. Majd visszaülsz és próbálsz írni, most már 25 percig. Utána újabb 10 perc szünet és amikor visszaülsz, már 35 percig írsz.
Így emelgeted 10 percenként a munka időtartamát. Ne lógd el, tartsd be a szüneteket, mert az a legfontosabb rész. Nálam ez a módszer mindig meghozta az íráskedvet.
Ideális esetben nem bírtál ellenállni és máris megírtad az első cikkedet, amit elégedetten nyugtáztál. Elsőként írj meg 8-12 cikket wordben és csak utána kezdj el blogot építeni.
És most néhány gyakorlati apróság.
Erre azért van szükség, mert kialakul a szövegvakság.
Egyszerűen nem fogod látni az írásod hibáit. Sem a formaiakat, sem a logikaiakat. A szövegvakság az a jelenség, amikor az általad írt szöveg hibáit már nem veszed észre. Hiába olvasod át újra és újra egyszerűen átsiklasz felette.
Az agyadnak olyan, mintha ott sem lennének a hibák. Pedig sokszor szavakat hagysz ki, vagy betűket cserélsz fel. Ennek azaz oka, hogy valójában a mondandód ott van a fejedben, és amit a szemed lát azt az agyad kiegészíti. Neked teljesen értelmesnek tűnik az írásod, míg bárki másnak közel értelmezhetetlen részek kerülnek bele.
Az írásra fordított délelőtt megírsz egy új tartalmat, majd előveszed ez előző napit, átnézed, és csak azután publikálod.
A hangos olvasástól előjönnek a logikai és a szerkesztési hibák. Nem is beszélve a vesszőhibákról.
Ahol levegőt veszel vagy lezársz egy gondolatot, oda tegyél vesszőt. Mielőtt azonban kiposztolnád, könyvemben is adok pár szempontot, ami alapján nézd át újra, mert ezeken az apróságnak tűnő dolgokon fog múlni, hogy csak egy átlagos vagy egy zseniálisan jó írás lesz belőle.
Nehéz olyan mondatokat írni, melyek garanciaként szolgáltak arra, hogy megéri elolvasni a hozzájuk kapcsolódó teljes írást.
De vannak olyan módszerek, amikkel áthidalhatod a kezdősorok okozta nehézségeket.
Kérdéssel nyitni egy szöveget vagy metaforát, hasonlatot, analógiát használni szövegírói bevált fogás.
Mesélj el egy rövid történetet, amivel az olvasóid azonosulni tudnak (ezzel hathatsz a problématudatra), majd hozd kapcsolatba az kifejtendő témával. Tégy egy erős állítást vagy ígérj valamit az első bekezdésben a témával kapcsolatban.
Kezdj akár egy statisztikával vagy egy érdekes kutatási eredménnyel.
Hallottál már róla? Ő a felelős azért, hogy hatással vagyunk másokra. Ő tette naggyá a rétorokat, az evangélistákat, az írókat, a filozófusokat, a motivációs előadókat és számos üzleti szereplőt. Ez a TÖRTÉNET. Használd!
Sőt egy-egy film is miatta képes annyi embert egyszerre a hatása alá vonni. Bővebben a témáról itt: Ősi eszköz, amivel zseniálisan hathatsz a célcsoportodra.
Többet olvasnál az itt elhangzott gyakorlati tanácsokról?
Akkor igényes, kemény borítós, fűzött könyvem végig fogja majd a kezed a tartalomírástól, az olvasókhoz való eljutáson keresztül a technikai mizériákig.
Nem egy elméleti, hanem gyakorlati könyv. Rakás elmélet helyett valódi példákkal dúsított gyakorlati útmutató.
A rendelést egyszerűen, kb. 2 perc alatt kivitelezheted itt: https://tartalommarketingagyakorlatban.hu/
A jól strukturált és átlátható írás már fél siker, ezért az írásod legyen szellős. Ránézésre ne tűnjön tömörnek, mert akkor nem lesz kedvük elkezdeni olvasni.
Ehhez elegendő annyit tenned, hogy bekezdésekre tagolod a szöveged. Egy bekezdésben maximum 3-4 mondat legyen és utána szúrj be egy üres sort. A címsorok után szintén hagyj elég helyet, hogy átlátható és laza szerkezetű legyen a szöveged.
Sok mindenen el lehet csúszni egy blog indításánál, a legtöbb tanács az utat jelöli ki neked, amerre el kellene indulnod. Neked leginkább viszont arra van szükséged, hogy a tippek segítségével írj minél többet.
Ebben segít neked a Tartalommarketing a gyakorlatban c. könyvem is.
Bártfai Balázs vagyok. 2003 óta valósítom meg a saját és mások ötleteit az Interneten. Több sikeres ötlet és pár kudarc áll a hátam mögött. Az automatizált megoldásokban hiszek. Ezért olyan stratégiákat dolgozok ki, amik folyamatosan szállítják a vevőket. Arról írok, hogyan lehetnek kézzel fogható eredmények az üzleti célú blogolásból.
Adatkezelési szabályzat | ASZF