Az online marketing és mindazok, akik eladásban gondolkodnak a funnelek megszállottjai.
A sales funnel a leggyakrabban használt kifejezés a vásárlói útvonalra. Ideértjük azt is, ahogyan a potenciális vevőd (lead) kapcsolatba kerül a vállalkozásoddal, elkezdődik egy kommunikáció, melynek remélhetőleg vásárlás lesz a vége.
A sales funnel-t szokták még értékesítési tölcsérnek is hívni, amivel semmi baj nincs. Mármint a tölcsérrel, mint geometriai formával.
Milyen lenne egy tökéletes tartalom funnel? Ebben a cikkben arra teszek kísérletet, hogy ezt bemutassam neked.
A probléma ott van, hogy a sokszor hallott kifejezésről azt hiszik a marketingesek, hogy már ismerik és egyszerűen fogják és lemásolják a versenytárs sales funnel-jét vagy rákeresnek a Google képkeresőben és az alapján építik meg a sajátjukat.
Ha rákeresel te is, ilyen képeket fogsz találni:
Egy tipikus sales funnel ábra a Google keresőből. Már biztosan ismered, de mi a baj vele?
Nézd meg ezt az ábrát. Mennyi hasznos információt adott? Elegendő az infó, hogy megépítsd? Illeszkedik a vállalkozásod működéséhez?
Valószínűleg nem.
Azthiszem, láttam már az összes sales funnel ábrázolást, amit csak kitaláltak és rengeteg különböző megközelítést próbáltam ki az évek alatt.
Arra jöttem rá, hogy a sales funnel akkor működik hatékonyan, ha az adott cég működésére van szabva. Mégis létezik egy szilárd alap, egy mag, egy sorvezető, ami mentén bárki ki tudja alakítani a saját sales funnel-jét.
Úgy gondolom, ami most a legjobban működik az ez:
Így lesz a tartalommarketing képes arra, hogy azonnal eladjon. És így lesz a sales funnel képes arra, hogy stabilan szállítsa a vállalkozásodnak a rendeléseket.
Elsőként az alapfogalmakról:
Ehhez már csak hozzá kell tenned a leghatékonyabb forgalmi forrásokat.
Itt van az 5 legjelentősebb forgalmi forrás és csatorna, amit figyelembe kell venned:
Gondoltam készítek neked egy ábrát, amin megmutatom, hogy milyen csatornákat használunk és az egyes szinteken milyen tartalomtípusokat érdemes használnod. Az egyes szintekhez hozzárendeltem konverziós célokat is. Használd egészséggel és ne félj megosztani.
A tökéletes sales funnel megépítésének ábrája. Töltsd le és nyomtasd ki
Ez a modell választ ad azokra a kérdésekre, hogy „Miért kell nekünk blogolni?” és arra, hogy „Mit kezdjünk az érdeklődővel miután megadta az e-mail címét?”. Csak le kell olvasnod a válaszokat az ábráról.
Ha te egy kisebb cégnél vagy marketinges, és úgy látod, hogy a cég nem túl lelkes vagy nyitott arra, hogy megértse a tartalommarketing lényegét, akkor csak mutasd be nekik ezt az ábrát. Ugyan ez igaz, ha te vagy a döntéshozó a cégben. Nézd végig alaposan az ábrát és meg fogod érteni, hogyan és mitől működik a tartalommarketing funnel.
A marketing legnehezebb része, hogy olyan tartalmat mutass az érdeklődőnek, ami számára ÉPPEN MOST érdekes és hasznos. Egy blog cikk a funnel végén lévőnek (BOFU) nem túl hasznos. Fordítva is igaz. Nem mutatunk elégedett vevői visszajelzést annak, aki még csak az érdeklődés szintjén áll. Előbb utóbb mindenkinek beszélünk mindenről, de mindig csak azt az infót kapja, ami az ő szintjének a megfelelő.
Az ábrából az is kiderül, hogy a marketingnek milyen tartalomgyártási feladatai vannak. Ezeket a tartalmakat ki kell találni és el kell készíteni. Ezt nem tudod megúszni. A jó hír viszont az, hogy nem kell neked folyamatosan új és új tartalmakat készítened. Csak annyit, amennyiből már látszik, hogy mire a legkíváncsibb a piacod.
A különböző szinteken más-más tartalmak a hasznosak.
A szintek pedig azt is megmutatják, hogy az adott tartalomnak milyen hosszúnak kell lennie.
Amíg valaki csak érdeklődik, addig nem fog elolvasni egy 10.000 karakteres cikket, és nem néz meg egy 20 perces videót. Azonban ahogy halad a szinteken előre (lefelé a tölcsérben), egyre több minden fogja érdekelni és egyre inkább nyitott lesz a hosszabb tartalmak iránt.
Általánosságban megfogalmazható, hogy a különböző szinteken az alábbi tartalomtípusok működnek a legjobban:
Az ábrán látod, hogy az egyes eszközök hogyan jelennek meg a csatornában és melyik szinten érdemes használnod őket.
Addig nem igazán beszélhetünk reklámkampányról, amíg nem ismerted fel, hogyan osztod meg a tartalmaidat a világgal és hogyan fogod tudni mérni ezen tartalmak teljesítményét.
Bemutatom neked a legfőbb tartalomterjesztési csatornákat:
Ezeket a marketing csatornákat egyszerre kell használnod. Csak azért, mert most azt mondják az Instagram a menő, ne hanyagold el a többit, mert a csatornák jönnek-mennek. Az egyetlen biztos dolog az üzleti blogod, ahova teszed a tartalmakat. Ha majd lesz egy új felület, azt is bekötöd. Ha eltűnik egy régi, nem süllyedsz el vele, mert a mindet használod egyszerre.
Ebbe nem Kell beleszakadnod! Azt, hogy ezek a tartalmak kikerüljenek a többi csatornádra is, automatizálhatod. Sokkal egyszerűbben, mint gondolod. Erre való például az IFTTT (kattints)
Idővel a Google Analyticsben látni fogod, hogy a vevőidet melyik csatornán éred el a leghatékonyabban. Látni fogod melyik csatornából mennyi feliratkozó és mennyi vásárló érkezik hozzád. Ezekre a csatornákra pedig kiemelt figyelmet fordíthatsz, hogy növeld a forgalmad. Addig viszont ne hidd el, ha valaki azt mondja, hogy dobj el mindent és koncentrálj az instagramra vagy a tumblr-re.
Ez iparáganként, termékenként és fogyasztókként változik. Ökölszabálynak használd a következőt:
Mondom, ezek elég elnagyoltak. Vannak olyan cégek, akiknél a landing oldal 25% konverziót hoz. Mondjuk nem állandóan, hanem csak egy adott hónapban.
Ezért a legfontosabb, hogy mindent mérjél, mérjél, mérjél. Aztán pedig változtass és újra mérjél, mérjél, mérjél. Így derül csak ki, hogy jó irányba tartasz vagy sem. Csak így derül ki, hogy a céged fejlődik a marketingnek köszönhetően vagy csak a kukába (felesleges marketing kiadásokra) megy el a pénz.
Tartalmat gyártani és kiposztolni azt a különböző csatornákra nem nagy dolog. Mégis működni fog. Igaz nem gyorsan, hanem lassan. De ha kitartó vagy akkor évek alatt a tartalomgyártás meghozza az eredményt. Ez rengeteg cég esetén látszik.
Ez az, amit mindig a cégedre kell szabni, mert hiába akarok neked egy bárhol használható megoldást adni, nem fog működni.
Ha úgy érzed, nem boldogulsz ezzel a feladattal, akkor üljünk le és beszéljük át, hogy a te vállalkozásodnak mi lenne a tökéletes funnel.
Ha tetszett a cikk, akkor oszdd meg. Ha kérdésed van, akkor pedig szólj hozzá.
És légy büszke magadra, hogy végig olvastad. A legtöbb ember nem olyan kitartó, mint te.
Címkék : értékesítési tölcsér, vevőszerzés., sikeres vállalkozás, marketing, Marketing Automatizmus, konverzió, induló vállalkozás, checklista, bevétel növelés, belépő termék, sales funnel
Bártfai Balázs vagyok. 2003 óta valósítom meg a saját és mások ötleteit az Interneten. Több sikeres ötlet és pár kudarc áll a hátam mögött. Az automatizált megoldásokban hiszek. Ezért olyan stratégiákat dolgozok ki, amik folyamatosan szállítják a vevőket. Arról írok, hogyan lehetnek kézzel fogható eredmények az üzleti célú blogolásból.
Adatkezelési szabályzat | ASZF